Apokalypse nå – og alltid …

Dommedagsprofetien til en amerikansk pastor slo ikke til denne gangen heller. For en tid siden anmeldte jeg en bok av en tidligere amerikansk pastor. Han hadde prøvd de fleste tolkninger av Johannes’ åpenbaring, før han oppdaget sammenhengen mellom bibelens siste bok og det kristne hovedritualet, messen. Kanskje verdt et forsøk for flere enn amerikanske pastorer? Jeg resirkulerer anmeldelsen fra St. Olav tidsskrift, nr. 9-10, 2008, men lar først et utsnitt fra Ghent-altertavlen fra 1432 med tittelen «Guds lam» introdusere temaet:

Utsnitt av Ghent-altertavlen

Scott Hahn:
Lammets nattverd. Messen som himmelen på jorden.
Oversatt av Anne Krohn

St. Olav Forlag 2007

Mens den hellige messe er noe kjent og kjært for katolikker, er som regel det motsatte tilfellet med Johannes’ åpenbaring. Bibelens siste
bok er nok verken spesielt kjent eller kjær blant katolikker flest. Likevel hevder Scott Hahn – mye lest amerikansk populærteologisk forfatter – i sin bok om ”messen som himmelen på jorden” at nettopp Åpenbaringsboken er nøkkelen til å forstå messen, og motsatt, at messen er den beste nøkkel til Åpenbaringsboken. Hahn bedyrer at denne idéen verken er hans private oppfatning eller ny i Kirkens historie, men hevder den trenger å gjenoppdages. Dermed er det duket for å lære mye både om en merkelig bok og et kjent rituale, men først og fremst om sammenhengen mellom dem.

Det er neppe noen tilfeldighet at det er en tidligere protestantisk prest fra USA – landet som har gitt oss både Star Wars og de mest fantasifulle tolkninger av Åpenbaringen – som har skrevet boken om messen og Åpenbaringen. Hahn forteller levende og ikke uten en viss selvironi hvordan han som protestantisk bibeltolker, prøvde stadig nye nøkler til boken inntil han oppdaget messen og ”den store kristne tradisjon”. Som protestant hadde han ingen problemer med å lokalisere aktuelle politiske hendelser på 1980-tallet i Åpenbaringen, for eksempel sovjetiske helikoptre (!), mens han blånektet for tradisjonelle kirkelige tolkninger som at ”kvinnen kledd i solen” i Åpenbaringens 12. kapittel var Maria.

I Scott Hahns fortelling om messen og Johannes’ åpenbaring ligger hans egen konversjonsberetning under, og den er i seg selv en fascinerende historie. Som evangelikal kalvinist var Hahn opplært til at messen var ”den største helligbrøde noe menneske kunne begå”. Likevel hadde studiet av den tidlige kirkes skrifter og alle de liturgiske referansene han møtte der, gjort ham nysgjerrig på den katolske messen. Han ville observere messen med Bibelen oppslått ved siden av seg, nærmest for sikkerhets skyld, men opplevde under messens gang at Bibelen ikke bare var i boken som lå ved siden av ham, men i selve messens handling.  Når presten for eksempel uttalte ordene ”Guds lam”, fikk Hahn med en gang  assosiasjoner til Johannes’ åpenbaring der Jesus omtales som Lammet ikke mindre enn åtteogtyve ganger i løpet av toogtyve kapitler. Det er fascinerende å lese om hvordan en bibelsprengt kalvinist oppdaget messen og Kirken, og det bidrar på en fin måte til å få frem bokens hovedbidrag; sammenhengen mellom messen og Johannes’ åpenbaring. Samtidig bidrar brokkene fra konversjonsberetningen (Hahn har skrevet
grundigere om dette andre steder) til å understreke et mer generelt tema i boken med stor relevans for samtalen mellom katolikker og protestanter; nemlig sammenhengen mellom Skriften og Tradisjonen, mellom den hellige boken og den hellige kulten.

Hahns bok er en populærteologisk utgivelse, og det er etter min mening både en styrke og en svakhet. Tidvis er referanser til messens historiske utvikling (eller snarere mangelen på historisk perspektiv) for enkel og for flat, og tidvis irriterer det at forfatteren stadig henvender seg direkte til leseren. Enkelte ganger er også henvisningene til amerikanske kultur litt fremmedgjørende for en norsk leser (”avlegge ed på Bibelen i retten” for eksempel). Sammen med et litt merkelig oppsett av teksten (midstilt innholdsfortegnelse og bokstaver i stedet for tall som kapittelnummerering), en grufull layout og den norske oversettelsen av bokens hovedtittel (”Lammets nattverd”), kan boken virke veldig sær i første omgang. ”Lammets nattverd” er etter min mening en dårlig oversettelse av originalens ”The Lamb’s Supper” fordi den verken gir direkte assosiasjoner til messen (”Salige er de som er kalt til Lammets bord”), Johannes’ åpenbaring (”Lammets bryllupsmåltid”) eller norsk salmeskatt (”Til Lammets måltid får vi gå”). Eksemplet er kanskje spesielt, men med et såpass sjeldent uttrykk i boktittelen, bør man lete etter kjente norske sammenstillinger. Den muntlige stilen er nok ikke alltid så lett å oversette fra ”amerikansk” til norsk, men jeg synes stort sett det fungerer bra og vil gi honnør til oversetteren for det. Forlaget bør nok vurdere hvor mange store bokstaver man skal ha i katolske oversettelser, men dette er et generelt problem for norsk katolisisme. Er det for eksempel nødvendig å skrive ”Den Katolske Kirke” i stedet for ”Den katolske kirke”? Også bibelhenvisningene bør følge alminnelig norsk henvisningspraksis (ikke ”Jo” for Johannes’ evangelium eller ”Salm” for Salmenes bok).

Etter disse kritiske innvendingene til både boken selv og deler av den norske ”innpakningen”, vil jeg likevel berømme forlaget for å ha satset på en slik populærteologisk utgivelse. Scott Hahns bok om messen som himmelen på jorden gir nye og fruktbare perspektiver både på messen og Johannes’ åpenbaring og fortjener derfor mange lesere, enten de som Hahn har konvertert fra bibelsprengt protestantisme eller har vokst opp i messesentrert katolisisme. I Hahns bok har begge grupper mye å lære, kanskje også av hverandre?

Sigurd Hareide (Bokanmeldelse i St. Olav tidsskrift, nr. 9-10, 2008)

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: